L'Estimulació
El coneixement està format per un conjunt de memòries particulars constituides en una xarxa funcional distribuida.
L’estrimulació consisteix a proposar a la persona amb qui estem treballant, activitats de continguts i caire diferent per tal que les capacitats que té es mantinguin el màxim temps possible I així perllongar la seva autonomia i la seva qualitat de vida i la de les persones que l’envolten.
LA MEMÒRIA
- Memòria episòdica: les coses que ens han passat al llarg de la vida
- Memòria semàntica: els significats de les coses
- Memòria de treball: memòria immediata
ORIENTACIÓ
Orientació a l'espai
- Interior
- Exterior
Orientació en el temps:
- Noció del pas del temps
- Evocació real dels fets
Orientació a la realitat:
- Persona: qui és ,situació actual,relacions amb els altres( familiars, amistat)
- Relacions amb l’exterior
PERCEPCIÓ
Percepció visual
- Reconeixement d'objectes
- Reconeixement de cares
Percepció auditiva:
- Reconeixement de sons
LLENGUATGE
- Evocació de termes (lèxic)
- Sintaxi (construcció de les frases i discursos)
- Comprensió.
- Lectura
- Escriptura
PRAXIS
Capacitat de realitzar gestos i accions
- Dibuixar
- Construir
- Reproduir
- Vestir-se.
- Cordar botons, cinturons,
- Menjar: pulcritud, ús dels coberts…
CAPACITAT EXECUTIVA
- Planificació, fer projectes
- Judici ( avaluació de les conductes pròpies i alienes)
- Conceptuals (semblances, diferències què fa ell i què fan els altres)
TERÀPIES COMPLEMENTARIES
- Relaxació dirigida, exercicis
- Música
- Mandalas
DIRECTRIUS
- MOMENT DEL DIA I LLOC ADEQUATS
- RESPECTE A LA PERSONA
- interessos
- tracte adult
- suggerir, proposar, demanar no ordenar
- recordar que té un deteriorament. No ho fa malament expressament
- LES TASQUES
- utilitzar les capacitats preservades (no demanar el que no poden fer)
- l'objectiu és més el procés que el resultat
- seguir les rutines establertes
- ajudar , no resoldre
- INSTRUCCIONS
- pas per pas i de manera clara
- eliminar distraccions: 1 activitat---1 estimul
- importància de la comunicació no verbal: gest, mirada, expressió.
- ACTITUD
- evitar enfrontaments
- mantenir la calma, respectar el ritme
- no assumir a priori que és incapaç ( descordar-se, rentar-se)
- CADA PERSONA ÉS DIFERENT
- Respectar les diferències
- Contemplar les individualitats