L'Estimulació

El coneixement està format per un conjunt de memòries particulars constituides en una xarxa funcional distribuida.

L’estrimulació consisteix a proposar a la persona amb qui estem treballant, activitats de continguts i caire diferent per tal que les capacitats que té es mantinguin el màxim temps possible I així perllongar la seva autonomia i la seva qualitat de vida i la de les persones que l’envolten.

 

LA MEMÒRIA

  • Memòria episòdica: les coses que ens han passat al llarg de la vida
  • Memòria semàntica: els significats de les coses
  • Memòria de treball: memòria immediata

 

ORIENTACIÓ 

Orientació a l'espai

  • Interior
  • Exterior

Orientació en el temps:

  • Noció del pas del temps
  • Evocació real dels fets

Orientació a la realitat:

  • Persona: qui és ,situació actual,relacions amb els altres( familiars, amistat)
  • Relacions amb l’exterior

 

PERCEPCIÓ 

Percepció visual

  • Reconeixement d'objectes
  • Reconeixement de cares

Percepció auditiva:

  • Reconeixement de sons

 

LLENGUATGE

  • Evocació de termes (lèxic)
  • Sintaxi (construcció de les frases i discursos)
  • Comprensió.
  • Lectura
  • Escriptura

 

PRAXIS 

Capacitat de realitzar gestos i accions

  • Dibuixar
  • Construir
  • Reproduir
  • Vestir-se.
  • Cordar botons, cinturons,
  • Menjar: pulcritud, ús dels coberts…

  

CAPACITAT EXECUTIVA 

  • Planificació, fer projectes
  • Judici ( avaluació de les conductes pròpies i alienes)
  • Conceptuals (semblances, diferències què fa ell i què fan els altres)

 

TERÀPIES COMPLEMENTARIES 

  • Relaxació dirigida, exercicis
  • Música
  • Mandalas

 

DIRECTRIUS 

  • MOMENT DEL DIA I LLOC ADEQUATS 
  • RESPECTE A LA PERSONA
      • interessos
      • tracte adult
      • suggerir, proposar, demanar no ordenar
      • recordar que té un deteriorament. No ho fa malament expressament

           

  • LES TASQUES
      • utilitzar les capacitats preservades (no demanar el que no poden fer)
      • l'objectiu és més el procés que el resultat
      • seguir les rutines establertes
      • ajudar , no resoldre

 

  • INSTRUCCIONS
      • pas per pas i de manera clara
      • eliminar distraccions: 1 activitat---1 estimul
      • importància de la comunicació no verbal: gest, mirada, expressió.

 

  • ACTITUD
      • evitar enfrontaments
      • mantenir la calma, respectar el ritme
      • no assumir a priori que és incapaç ( descordar-se, rentar-se)

 

 

  • CADA PERSONA ÉS DIFERENT
      • Respectar les diferències
      • Contemplar les individualitats